
Kai kiti kalba apie technologijas ar rinkodaros strategijas, alytiškė Lina Valavičienė šneka apie… anūkus. Būtent jie, dar nekalbėdami, bet jau žinodami, kas skanu, įkvėpė Liną pradėti verslą, kuriame susilieja šeima, gamta, tikrumas ir lėtas, bet tvirtas augimas. Šiandien jos gaminamos liofilizuotos uogos ir daržovės – tai ne tik sveiki užkandžiai, bet ir verslo modelis, kurį ji kuria su pasitikėjimu ir šiluma.
Pradžia – ne nuo skaičių, o nuo žmogiškumo
„Iš pradžių buvo truputį baisu, – prisimena Lina. – Bet kai paskambinau į Alytaus miesto savivaldybės administracijos Verslo skyrių, mane labai ramiai ir žmogiškai priėmė. Specialistė, su kuria kalbėjau, pasakė: jei viską darote sąžiningai – viskas bus gerai.“ Taip ir buvo. L. Valavičienė pati pildė dokumentus, konsultavosi, skambino, ruošė lenteles ir be tarpininkų pateikė paraišką paramai gauti.
Net komisijos posėdis, iš pradžių atrodęs bauginantis, pasirodė esąs skaidrus ir konstruktyvus. „Pasakė tiesiai: prašymas įvertintas pagrįstai, sprendimas – palankus. Jokio kabinėjimosi, jokio dviprasmiškumo“, – teigė alytiškė.
Verslo idėja – iš vaikų lūpų
Nors dabar Lina tvirtai stovi ant verslo pamatų, pati idėja gimė netikėtai: „Kai buvau pas anūkus Vilniuje, pamačiau, kad jie valgo kažkokias džiovintas uogas. Paragavau – labai skanu. Sužinojau, kad tai liofilizuoti produktai.“ Ir nors vaikai dar nekalbėjo, jų reakcija buvo aiški – produktas vertas dėmesio.
L. Valavičienė sako, kad jos anūkai nemėgsta šviežių pomidorų, bet liofilizuotus su trupučiu baziliko ir druskos valgo su malonumu: „Tekstūra – labai svarbi. Ne tik vaikams, bet ir suaugusiems.“
Tvarumas, atsakomybė ir kokybė – nuo daržo iki pakuotės
Lina didžiąją dalį žaliavų augina pati. Turi Maisto ir veterinarijos tarnybos leidimą, yra įregistruota kaip pirminė augintoja. „Auginti pačiai – tai ne tik ekonomija. Tai – pasitikėjimas tuo, ką gamini. Kopūstai, moliūgai, obuoliai, vyšnios – viskas iš savo sodo“, – sako ji.
Kada prireikia, uogas perka iš pažįstamų ūkininkų ar įmonių. Bendradarbiauja ir su UAB „Vėtrija“, kuri tiekia šaldytas uogas.
Lina turi specialius greitojo šaldymo šaldiklius, kurie leidžia užšaldyti uogas iki –30 °C. Šaldoma porcijomis, kad produktai išlaikytų formą. „Kai viską darai pati – kiekviena detalė tampa svarbi. Nuo to, kaip supakuoji, iki to, kokią odelę turi uoga“, – akcentuoja Lina.




Liofilizavimas – mokslas ir menas viename
Liofilizavimas – sudėtingas ir daug energijos reikalaujantisprocesas: šaldymas, vakuumavimas, temperatūros palaikymas. „Per tris paras vyksta subtilus procesas: produktas išlaiko formą, spalvą, skonį, bet netenka drėgmės. Ir iš 10 kg braškių lieka vos 1 kg“, – Lina ypač atidžiai stebi produktų elgseną: kai kurios uogos džiūsta lengvai, kitos – sunkiai, todėl jas reikia subadyti, kad atiduotų drėgmę.
Pardavimai – per žmones, muges ir pasakojimą
Savo produkciją L. Valavičienė pristato mugėse, bendradarbiauja su mažais verslais, ieško partnerių, bet visur akcentuoja žmogišką kontaktą: „Produktas pats neparsiduoda. Kai stovi, kalbi, pasakoji – tada žmonės paragauja, susidomi, perka.“
Mugės – ne visada pelningos, bet neįkainojamos kaip reklama ir patirties vieta.

Interneto vizija – dar tik gimsta
Lina dalyvauja Inovacijų agentūros mentorystės programoje. Turi socialinius tinklus, bet vis dar kuria internetinę parduotuvę: „Kol kas žmonės mane mato, bet neturi kur pirkti. Tai noriu išspręsti. Parduotuvė būtų pagrindas tolesniam augimui.“
Verslo planas aiškus – 70 proc. produkcijos skirti verslui (pvz., bitininkams, restoranams), 30 proc. – tiesioginiam klientui.
Kūryba, ne tik verslas
„Man tai – ne tik verslas. Man tai kūryba. – sako Lina. – Kai vaikas pasako „Oho, kaip skanu!“ – tai man svarbiausia.“ Dukra Ieva kartais primena, kad reikia nepersitempti, bet Lina žino – šis kelias ją augina: „Aš noriu parodyti vaikams, kad galima sukurti kažką iš nieko. Kad net ir mažas verslas gali būti vertingas.“
Alytiškė svajoja, kad jos produktai taptų dovana įmonėms, savivaldybėms, draugams. Kad jos vardas būtų siejamas su kokybe, natūralumu, lietuviškumu: „Svarbiausia – neprarasti tikėjimo. Jei sustosiu dabar – viskas nueis perniek. Todėl einu toliau. Po truputį, bet su širdimi.“
Alytaus miesto savivaldybės Komunikacijos skyriaus informacija
AR ŽINOTE, KAD…
Alytuje veikia daugybė įdomių, inovatyvių ir sėkmingų verslų? Nuo tarptautiniu mastu pripažintų gamybos įmonių iki šeimos valdomų kavinių ar kūrybinių studijų – Dzūkijos sostinė stebina savo verslų įvairove ir veržlumu. Pradedame rubriką, kurioje pristatysime ryškiausius Alytaus verslus, jų žmones, istorijas ir idėjas, keičiančias miestą.